Ja Sant Pau compara la pràctica del cristianisme amb l’atletisme (1, Corintis, 9. 24-27): “¿No sabeu que a l’estadi tots els corredors es llancen a la cursa, però només un s’emporta el premi? Correu bé per poder-vos-el endur! L’atleta s’absté de moltes coses, i tot per guanyar-se una corona que es marceix, mentre que nosaltres n’hem de guanyar una que mai no es marcirà. Així, doncs, jo corro, però no sense una meta; combato donant cops de puny, però no pas a l’aire. Tracto amb duresa el meu cos i el tinc dominat, no fos cas que, després de proclamar la victòria dels altres, quedés desqualificat jo mateix”.
Aquesta vida de tantes privacions podia provocar casos d’apatia o peresa. És el que, en el mon monacal cristià, es va conèixer com a acedia (ἀκηδία, “despreocupació). Aquesta qualitat, relacionada amb l’antiga Tristitia (Λυπή), s’acabaria convertit en un del set pecats capitals.
Els eremites es dividiren en dos grups. Per una banda hi havia els anacoretes (< ἀναχωρέω, “retirar-se”), que vivien en solitari, com sant Antoni Abad d’Egipte (251-356), considerat el fundador del monaquisme cristià –foren durament criticats pel seu egoisme i falta de solidaritat -els anacoretes que, en el súmmum de l’austeritat, vivien sobre una “columna” (στῦλος) eren coneguts com a estilites. I per l’altra banda, hi havia els cenobites (de κοινός “comú” + βίος, “vida”), que intentaven posar en pràctica l’ideal evangèlic de la comunitat.
Els cenobites serien el ferment dels futurs monestirs que poblarien el món cristià. Les dones també s’organitzarien pel seu compte per dur a terme la mateixa vida contemplativa que la dels seus homòlegs masculins. Sempre aquella entrega absoluta a Déu es feia des de l’ascetisme. Tots aquests monjos eremites varen plasmar el seu pensament en diferents escrits que serien recopilats en una obra que portaria per nom Filocàlia, amor (φίλος) a la bellesa (κάλλος).
Caps tonsurats
Com a símbol de la seva dedicació a Déu, alguns monjos solien tenir els caps tonsurats o rapats (tondeo, en llatí). Tal com afirma el dermatòleg Xavier Sierra al seu blog, l’origen d’aquest ritual no està gens clar. Podria al·ludir a la corona d’espines de Jesucrist. També, però, podria ser una manera d’evitar els mals pensaments.
Fra Angelico (1390 -1455), Museu de San Marco. Florència.
Us deix amb la memorable escena de la pel·lícula “La vida de Brian”, en què el protagonista es topa amb un eremita:
A Sapere aude, la secció de filosofia moderna del programa Múltiplex d’IB3 Ràdio (30/03/2018), reflexion sobre el silenci a partir d’una cita de #Schopenhauer: “La intel·ligència és una facultat humana inversament proporcional a la capacitat per suportar el renou”.
A Sapere aude, la secció de filosofia moderna del programa Múltiplex d’IB3 Ràdio (17/01/2017), reflexion sobre la solitud.
Molt interessant aquest capítol del programa “This is art” de TV3 dedicat a la solitud.
I aquest llibre és molt interessant: “Història del silenci”, d’Alain Corbin.
Del Renaixement als nostres dies
No Comments