Amb els greus problemes de convivència que té, estaria bé que Europa s’imbuís del caràcter analític d’una possible etimologia seva: εὐρύς (“ample”) + ωψ (“mirada”). Amb tot, una altra teoria, no tan exhortativa, la vincula amb l’arrel semítica ereb, que significaria “terra de l’ocàs”, atès que, des d’una perspectiva asiàtica, és la terra on mor (occido, en llatí) el Sol, és a dir, Occident.
Zeus rapta Europa (ceràmica del segle IV aC)
Avui, en qualsevol cas, el cert és que Europa roman amb la mirada perduda. Capficada en ella mateixa, és a punt d’occir en la terra on el destí la dugué. Segons la mitologia grega, el nostre continent agafa el nom d’una princesa fenícia, filla dels reis de Tir (Líban), Agènor i Telefassa. Cada dia la veim en els bitllets de cinc euros i en les monedes gregues de dos euros.
L’extraordinària bellesa d’Europa no passà desapercebuda a Zeus, qui, fent honor a la seva fama d’incansable faldiller, adoptà l’aparença d’un brau blanc per poder-la seduir. La innocent donzella es trobà amb l’animal en una platja, i, veient que era mans, l’acaronà i s’hi acabà pujant al llom.
De seguida, el patriarca olímpic aprofità l’ocasió per arrencar a córrer mar endins. Portà la seva plorosa presa fins a l’illa de Creta. A la ciutat de Gortínia li revelà la seva vertadera identitat i s’hi uní carnalment a la vora d’una font ombrejada per plàtans ufanosos. Segons la llegenda, aquests plàtans varen obtenir el privilegi de no perdre mai les fulles. D’aquella unió -que per ventura va ser una violació- naixeren Minos, Radamant i Sarpedó.
El rapte d’Europa, Rubens (1628-29)
Un cop convertida Europa en la reina de Creta, Zeus recreà en el firmament la forma del brau blanc amb la constel·lació de Taure. A més, a la nova sobirana li féu tres presents: Talos, un autòmat de bronze que guardava les costes de Creta contra tot desembarcament estranger; un ca a qui no se li escapava ni una presa, i una javelina que no errava mai el tret.
Avui la mirada ampla d’Europa ha mutat en miopia. S’ha deixat arrossegar per la demagògia i la intransigència dels seus dirigents, que, en lloc de trobar una solució assenyada als problemes que els assetgen, prefereixen fer servir els tres regals que féu Zeus a la princesa fenícia: Talos, la flota que s’encarrega de expulsar els refugiats de les seves costes; el ca que no aturar de bordar-los; i la javelina són les porres amenaçadores.
El rapte d’Europa (Alejandro DeCinti)
A Sapere aude, la secció de filosofia moderna del programa Múltiplex d’IB3 Ràdio (10/05/2019) reflexion sobre la identitat europea a partir del llibre “La idea d’Europa” de George Steiner:
Aquí teniu l’himne d’Europa amb la seva lletra en llatí. Va ser adoptat 1972 pel Consell d’Europa. La melodia és de la Novena Simfonia de Beethoven. I la lletra de Schiller, poeta alemany del segle XVIII. El poema es titulava “Oda a la llibertat”. Era un cant a la germanor i a l’amistat:
Aquí teniu diverses il·lustracions del rapte d’Europa fetes per l’humorista gràfic Forges.
I aquí teniu un article de l’interessant blog “Històries d’Europa” dedicat també a la princesa fenícia que ens batià com a continent.
En aquest article, Jordi Llovet també parla del mite d’Europa.
Aquí teniu reflexions del filòsof Joan Burdeus sobre la idea d’Europa. I aquest altre és de Luis Racionero.
Articles del web relacionats:
– El rapte d’Europa
– El mite dels toros
– Talos, el primer robot de l’antiguitat
– Europa, de genollons
No Comments