En morir Telefassa, Cadme acudí a consultar l’oracle de Delfos. Aquest li contestà que abandonàs la recerca de la seva germana i que fundàs una ciutat. Per fer-ho, havia d’agafar una vaca com a guia. Allà on caigués extenuada seria el lloc triat. I el lloc triat fou Tebes, a Beòcia -el motiu de l’animal que fa de guia és comú en molts mites de fundacions.
Cadme, fundant Tebes
En complir-se l’oracle, Cadme va voler oferir la vaca en sacrifici a Atena. Així envià alguns dels seus acompanyats a treure aigua de la font d’Ares, que estava custodiada per un drac. Aquest, però, matà la majoria dels enviats. Cadme, enfurismat, matà el rèptil i, per consell d’Atena, en sembrà les dents. Fet això, sorgiren de terra homes armats anomenats esparts (“sembrats” en grec). Així descriu l’escena Ovidi en les seves Metamorfosis en traducció de Jordi Parramon:
Aquelles criatures prodigioses es començaren a matar els uns als altres. Aleshores Cadme els tirà pedres i elles, creient cadascú que havien estat llançades per l’altre, iniciaren una baralla. Només se’n salvaren cinc, que fundaren amb Cadme Tebes i es convertiren així en els avantpassats de les famílies més il·lustres d’aquesta ciutat.
Per expiar el crim del drac, Cadme serví Ares sense parar durant vuit mesos. Complida la penitència, l’heroi arribà a ser rei de Tebes gràcies a la protecció d’Atena, i Zeus li donà per muller Harmonia, filla d’Afrodita i Ares.
En la mitologia grega Tebes és una ciutat molt important. És la pàtria d’Edip i dels Epígons, dels nascuts (γίγνομαι) després (επί). Eren els descendents directes dels Set Caps que participaren en la primera expedició contra Tebes. Mentre la primera campanya va acabar en fracàs, la segona, empresa pels mateixos Epígons, va donar com a resultat la presa de la ciutat. Avui un epígon és una persona que segueix les petjades d’un altre, especialment en matèria d’arts, filosofia o ciències.
Cadme s’enfronta al drac (ceràmica del segle IV aC)
Articles del web relacionats:
– L’oracle de Delfos
– Europa, la de “mirada ampla”
– L’origen terrós de l’home
No Comments